Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-12, 16:31 #3
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Jag tror att Blocket vinner detta enkelt, om de vill. Det finns dock endå enklare metoder för Blocket att stoppa denna "sökmotor", med tekniska medel.

Alla annonser motiverar sin rätt att återpublicera Blockets katalog (med katalogskydd!) med att:
"Alla annonser.se söker igenom ett fyrtiotal annonssajter. Ingen annan har hittills klagat på deras verksamhet."
vilket måste vara det sämst motiv de kunde ha hittat på. Alla annonser har ju inte funnits så länge och tidigare har ingen hunnit se huruvida denna "sökmotorer" ger t.ex. Blocket fler betalande kunder eller färre. Nu har Blocket antagligen dragit slutsatsen att de förlorar på att visa sina annonser hos andra än dem själva, och alltså vill nyttja sin rätt att inte visa sitt material hos dessa.

Vidare säger Alla annonser:
"- Om Blocket vill kan de själva stänga ute oss. Men då stänger de även ute Google och Altavista och det vill de väl inte."
vilket är rent bullshit. Anser Alla annonser att de har en "riktig" sökmotor så ska/bör det finnas sätt att stoppa makinavläsning av sin webbsida av en specifik sökmotor. Det går utmärk att välja att inte finnas med hos Google, men tillåta att Altavista indexerar min sida mha en robots.txt-fil. Annars får väl Blocket spärra Alla annonsers IP:n; Alla annonser har säkert inte tillgäng till så många IP:n att det blir ohanterligt.

Som sagt, Blocket vinner lätt. Gör det det innebär det, i princip, att jag t.ex. kan kopiera jag hela hitta.se:s telefonkatalog och visa på min sajt, bara jag länkar telefonnummret till hitta.se

Jag hoppas Blocket stämmer dem så vi får se hur det slutar.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat