Citat:
Originally posted by PatrikN@Jan 11 2005, 20:31
Egentligen är det ju inte krångligt med ett kortare räkenskapsår första gången, har man gjort fel kommer det att vara en mindre omfattning på materialet som måste gås igenom. Som jag nu har lärt mig kan man göra ett bokslut när som helst, tex månadsvis eller kvartalsvis (kallas oftast rapporter). Bra för avstämning av att bokföringen är i ordning om inte annat. Jag tror också att jag löst mitt initiala problem.
Balansrapportens uppgift om beräknat resultat bokförs mot 2019 (redovisat resultat) samt motkonteras mot 8999 (redovisat resultat) som den sista verifikationen på året. På så sätt nollställs balansrapportens uppgift om det beräknade resultatet.
2018 (egna insättningar) och 2013 (egna uttag) bokförs mot eget kapital (2010) som en första verifikation på det nästkommande året, i det här fallet 05-01-01. Sedan är det bara att fortsätta den löpande bokföringen fram till 05-12-31 då 2019 återigen redovisas mot 8999, och så vidare.
Tacksam för synpunkter på om detta är rätt!
|
Ja, jag tror du vet vad du gör, men du använder ord som rör till det. Du kan inte göra bokslut varje månad utan vad du gör är periodavslut.
Detta skall du göra varje månad och då även skriva ut momsrapporten. Gå igenom dessa rapporter och korrigera eventuella fel...