Det med att det ska vara trassligt att säga upp tjänsten för att behålla kunden kan säkert vara en anledning för något företag men för dom flesta handlar det i stället om att man inte ska hamna i en situation där kunden säger att "jag ringde ju för en månad se och sa upp detta". Leverantören vill ha "svart på vit" att kunden verkligen har sagt upp detta.
Det finns även företag som tar emot uppsägningar per telefon och skickar sen ut bekräftelse per post som man ska bekräfta. Detta för att ingen ska kunna säga upp en tjänst åt någon annan för att "jävlas".
Några satellit företag begärde tidigare att man skickade in sitt kort som rek när man sa upptjänsterna. Detta därför att det våra många som ringde och sa "jag skickade in detta för flera veckor sen". Givetvis gick det bra att skicka in per vanlig post men du var då själv ansvarig för kortet. Däremot finns det många som går till överdrift och begär att detta ska skickas in som rek annars är det inte giltigt.
Några företag har man dock möjlighet att säga upp sitt abonnemang med hjälp av Internet. Tex prenumeration av diverse olika tidningar.
Jag tycker personligen att det går klart snabbare att skriva ett fax än att sitta i telefonkö. Och har man fax direkt från datorn så går det ännu snabbare. Precis som att skicka ett mail.
/Janne