Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-07, 10:24 #17
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Några synpunkter:

Inkasso är ett förfarande som den som är fordringsägare alltid kan sköta själv. Det verkar vara en utbredd uppfattning att det måste sköta av ett för ändamålet speciellt företag, men så är det inte. För den som är osäker på hur det går till finns det böcker i ämnet med förslag på texter m.m.

Innan inkasso och kronofogden, föreslå en avbetalning för kunden. Vem som helst kan i princip när som helt få svårt att betala. De kanske köper en vara och vet att de kan betala och så åker de t.ex på en akut reparation av en tand med en hisklig räkning som följd. Vad skall prioriteras? En kund i detta läge, borde dock höra av sig och förklara situationen. Dock tror jag många tycker det känns olustigt och i stället struntar i det.

Var snälla och schyssta. Det tror jag ökar möjligheten att få in det belopp ni vill ha.

Min erfarenhet av dålig betalningsmoral är att större företag är sämre på att hålla betalningsdatum än små företag eller privatpersoner.

Verklig förlust vid kreditförlust är mycket större än vad det ser ut. Låt säga att du har köpt en vara för 1.000 kr. Du säljer den för 1.200 kr. Kunden betalar inte. Förlusten skulle således vara 1.000 kr? Nej, den kostar mer än 1.000 kr. Din förtjänst på varan är 200 kr. Det innebär att du måste sälja fem varor för att täcka försluten på 1.000 kr. Din kreditförlust blir således 2.000 kr.

I det läget kan det bli klart "billigt" att göra en kreditkontroll på varje ny kund.

Sist, en liten fråga till Mats: Följer du upp dina kunder med nya kreditupplysningar på dem, t.ex. efter ett år eller två år eller något liknande? En kunds ekonomi kan ju förändras med tiden - både bättre och sämre.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat