Ämne: Eget företag
Visa ett inlägg
Oläst 2003-10-08, 16:07 #8
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
så här har kag löst det..

jag skickade in alla papper till skattemyndigheten för att bli enskild näringsidkare. Vad det innebär är i kort att jag nu har FA skattsedel och momsreg. nr.

Eftersom jag bara vill syssla med det jag tycker är kul (rita och programmera) så valde jag att anlita ett företag att sköta min bokföring och passade även på att låta samma företag skicka mina fakturor.

Detta kan jag göra då mina fakturor aldrig underskrider 1000:- (sällan 2000)

För det här får jag betala 30:- per faktura (det skulle jag ju kunna lägga på som faktureringsavgift men tycker det är onödigt) samt 6:- per papper han ska bokföra.

Så på kontoret står det ett 69:- kassaskrin från OBS där jag samlar alla kvitton i som jag sen lägger i ett kuvert varje fredag och skickar till företaget. Är kvittot oklart skriver jag också ett litet papper för att förklara vad det är som jag alltså bifogar..

En kostsam lösning men klart värt det om man har ordentlig vinst på varje faktura.

Men annars är inte bokföring så krångligt - det gäller bara (i korta drag) att man har papper på alla pengar som kommer in och ut ur företaget..
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat