Citat:
Originally posted by Jocke@Jan 5 2005, 01:38
Tyder detta på fusk eller?
|
Man kan aldrig lita på någonting, i synnerhet inte på besöksstatistik.
Men det kan bli stora tillfälliga toppar på en sida, utan något fusk. Jag hade en plötslig topp på 5016 nedstat-besökare (minut-unika lär det väl vara?) på en sida som oftast ligger runt 30 (räknat på samma sätt). Den enda anledningen: Google fick för sig att lägga den i topp vid sökning på "julkort" ett par dagar före julafton. Så pass kan en sån sak göra alltså.
Jag tittade närmare på den aktuella sidans nedstatsiffror, och sidan som sådan vilken säkert kan ha haft en hel del sökträffar på julrelaterat. Siffrorna är ju inte riktigt så som du säger. 22/12 var en extrem dag för julrelaterade sökord (det stämmer med två egna erfarenheter), det var då den hade den nämnda toppen. Dagen efter var det inte 200 utan 800 (vilket är väldigt stor skillnad). Efter julintressets avtagande har den rasat ner. Normalt, om det var "jultrafik" som drog upp siffrorna. Mer märkligt är då gårdagens siffror, men det kan finnas förklaring till det också (som Saint säger). En nollad dag kan också betyda tekniska problem, sajten kan ha varit nere.
Slutsats: Ser ingen anledning att tro att det fuskas mer här än på någon annan sajt. Men för den skull så vet man naturligtvis aldrig...
Borde vara bättre om man som annonsör kunde utvärdera en sajts potential på annan sätt än att bara gå efter osäkra siffror i någon statistik, tror jag.