Tack vare att det
svenska språket har så otroligt många ä,ö - samt att dessa bokstäver även finns i tyskland - så känns det väldigt naturligt att IDN kommer dominera domänbranschen i Tyskland, Asien och skandinavien inom 2 år! (i den ordningen)
Allt handlar egentligen om Microsoft som ska uppdatera XP och Win 2000 till nya Longhorn. Det är ett väldigt viktigt för några väldigt stora Internetländer: Tyskland, Korea, Japan, Kina, Sverige, Danmark etc. Tyskland har 255 000 IDN domäner registrerade under .DE. Jämför det med Sveriges 296 000 totala registrerade domäner.. Ta en titt på länder som Korea, Japan och flera andra asiatiska länder. Latinska bokstäver
"makes no sence" för dem överhuvudtaget. Där är det endast IDN bokstäver som är intressant egentligen. Dessa länder är extremt väl utvecklade för övrigt och det borde vara av största intresse för dem att kunna skriva naturligt på internet. Men det är ju samma med sverige och tyskland, det är ju på intet sätt naturligt för oss att "undvika" å,ä,ö!
Jag ser redan en viss öppning för IDN, tack vare
Mozilla! På vissa domäner ser jag att över 30 % av besökarna använder Mozilla, samtidigt hör jag rapporter från USA mm som bekräftar en väldigt väldigt snabb ökning av Mozilla, det är verkligen dax för Ms att göra ett motdrag snart, annars kommer dem kanske ha under 50 % av marknaden när longhorn släpps? Iof, dem kan ju alltid köpa upp hela företaget
Hur som helst, det känns väldigt uppenbart att IDN's ÄR en smart & naturlig investering, som kan bli väldigt lönsam ur investeringssyfte om man orkar vänta några år (och väldigt passade för utveckling).