Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-04, 17:35 #7
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by redRemedy@Jan 4 2005, 16:42
Alla mobiltelefoner som kan "WAPPA" har cache. Det är liksom en förutsättning för att information ska komma fram till telefonen. Dvs. sidan måste ju laddas ner och sparas någonstans.

Min Sony Ericsson t610 har tom en funktion för att tömma cachen för att om möjligt tjäna lite utrymme på minneskortet.

Det skulle förstås vara bra om man kunde använda telefonens bild-katalog att använda som en speciell "bild-cache" men det går nog inte utan att du själv skriver ett eget SE-program.

// Jonas
Exakt, som du sa har iallafall nyare mobiltelefoner cache. MEN, även om den förutsättningen du pratar om är logisk, dvs. att man ska kunna se något måste man ladda ner det och för att ladda ner det måste du ha någonstans att lägga det så finns det några aber.

Aber 1 är ju det att man skulle kunna ha cache i minnet på telefonen. En del gamla kanske har det.

Aber 2 är ju det att WAP-protokollet är inte riktigt som HTTP. För det första kompileras WML-filerna till binärformat. Utan att känna till något om den kompileringen, kan jag spekulera att det även kan vara så att bilderna kompileras in i binärdatat som skickas till telefonen. På så sätt cachas sidan. Om man laddar två sidor med samma bild på servern så är det inte säkert att man kan adressera bilden i första sidan pga. binärformatet.

Jag måste skriva dock en disklejmer. Jag vet inte riktigt hur bilder kompileras när det kommer till WML, så detta är spekulation. Dock tror jag att cache av bilder fungerar fint med telefoner som har egen TCP/IP-stack och kör XHTML-protokollet.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat