Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
... En professor inom juridik skulle kunna klargöra klart mycket mer och trovärdigheten skulle vara betydligt större än vad du har hört från dina leverantörer av innehåll ...
|
Du jag tror inte man behöver vara professor för att tyda SFS 1960:729, räcker med sunt förnuft.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm
Thomas
|
Vem har klarlagt att en tv-tablåer uppnår verkshöjd? Jag tvivlar starkt på att det gör det och det skyddas troligen av katalogskydded, dvs en hel samling med kanaler likt din sida tv.nu.
Dessutom så uppnår inte BLOCKET verkshöjd utan skyddas av katalogskyddet:
Citat:
Framställare av kataloger m.m.
49 § Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten.
Rätten enligt första stycket gäller till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet framställdes. Om arbetet har gjorts tillgängligt för allmänheten inom femton år från framställningen, gäller dock rätten till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet först gjordes tillgängligt för allmänheten.
Bestämmelserna i 2 § andra och tredje styckena, 6 - 9 §§, 11 § andra stycket, 12 § första och andra styckena, 13 - 22, 25, 26 - 26 b, 26 d - 26 f §§, 26 g § femte och sjätte styckena samt 26 i § skall tillämpas på arbeten som avses i denna paragraf. Är ett sådant arbete eller en del av det föremål för upphovsrätt, får denna rätt också göras gällande.
Avtalsvillkor som utvidgar framställarens rätt enligt första stycket till ett offentliggjort arbete är ogiltiga. Lag (1997:790).
|
Enligt länken jag gav tidigare så påstår Peter Seipel, professor i juridik på Stockholms universitet att man har rätt att kopiera enskilda delar av en sammanställning som är skyddat av katalogskyddet. Således borde man få kopiera några rubriker från blocket med länk tillbaka till blocket.
Och sedan pratar jag fortfarande om
1 tv-tablå för
1 tv-kanal och jag anser att det inte uppnår verkshöjd och att information är alldeles för liten för att omfatttas av katalogskyddet, men det är det jag tänker fråga föreläsaren här på universitetet om. Han borde ju kunna klargöra vad som krävs för att få katalogskydd.
Men huvuddelen av mina resonemang gäller blocket och inte tv-tablåer som du verkar tro.