Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-04, 15:45 #37
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Robert@Jan 4 2005, 16:29
Hmm, men det borde vara lagligt att *skriva av* en TVtablå och sedan publicera den? Eller ligger skyddet just i att ingen annan får berätta vad som går på tv? Eller går tablån (utan beskrivningar) under katalogskyddet?

Jag förstår att de "beskrivningar" av filmer/program har en upphovsman och därmed kanske får verkshöjd, men just programnamnen kan ju inte vara skyddade? Kanallogotyperna är givetvis skyddade, antar att kanalnamnen är det också...

Eftersom 1 kanal endast äger 1 lista med kanske 10 programnamn, kan man åberopa katalogskydd på denna minimala samling (vissa kanaler har dock samma ägare)? (skyddet kan väl inte delas mellan upphovsmännen, dvs samtliga kanaler hopslagna?)

Jag tar varken ställning för eller emot, men vill bara föra fram några argument som jag inte har sett ännu. Intressant fråga dock.
Ang katalogskyddet:

Från http://www.itis.gov.se/studiematerial/kopia/pdf/311.pdf
Citat:

Katalogskyddet för databaser fungerar i princip som upphovsrättsskyddet men är kortvarigare
(se nedan). Det kan innebära ett visst skydd för faktaupplysningar, även om det inte är tänkt att
fungera på det viset. Enstaka uppgifter kan man emellertid utnyttja utan hinder av katalogskyddet.
Det går alltså att göra en ny uppgiftssammanställning genom att hämta enstaka uppgifter
från olika skyddade samlingar. Den som utan att göra intrång i katalogskyddet sammanställer
uppgifter ur andra samlingar får en helt egen, oberoende rätt till sin sammanställning.
Detta måste ju betyda att man får ta enstaka rubrikerna på deras sida och publicera med länkar till blocket. Man borde ju även få kopiera annonstexten enligt texten ovan.(jag markerade med bold i texten)

Jag har svårt att se att en enkel uppstakning av en tv-tablå för en kanal uppnår katalogstatus, däremot som tv.nu så sammanställer han ju en mängd olika kanaler och det borde väl då vara skyddat.

Jag ska ta och skicka iväg ett email till någon på Linköpings Universitet som föreläser inom juridik på det här området. Jag kan säga att det är research till ett projekt jag ska starta. Då lär jag få ett seriöst svar. Jag återkommer med svar men det kan dröja ett bra tag, undervisningen börjar inte förrän den 17 januari här i Linköping.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat