 |
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
|
När jag för några år sedan hade delar av vårt antikvariat uppe på nätet körde vi i huvudsak utan postförskott, endast faktura och det utan kreditförluster.
Men kreditförluster får man tyvärr alltid räkna med totalt sätt.
Har för mig att allt under 1% kan räknas som acceptabelt företagsekonomiskt.
Samtidigt skall man ställa det i relation till vad kostnaden i tid och pengar är att kontrollera varje enskild kund via uc.
Har i ett fall avrått ett företag där jag var aktiv i för några år sedan att ta kreditupplysningar på kunder då det visade sig att kostnaden för kreditupplysningar på årsbasis vida skulle överstiga förlusterna.
Själva inkassoförfarandet kan man sköta på lite olika sätt. Det som jag genom åren i olika branschen med skilda produkter har upptäckt fungerar allra bäst är helt enkelt att kontakta kunden personligen efter 1:a inkassokravet.
Om inte betalning sker då, direkt iväg till Kronofogden med kravet. Det räcker med en påminnelse sedan är det bara att köra.
Ok, nu var det i mina fall lite högre belopp än 500:- , snarare 4.000:- och uppåt.
|