Citat:
Originally posted by phict@Jan 4 2005, 11:14
blocket tyckte min funktionalitet bröt mot deras policys vilket gjort att jag tagit bort denna funktionalitet på sidan.
|
Hej, tycker det är tråkigt att blocket har den inställningen dem har. Däremot undrar jag om de verkligen har den lagliga uppbackningen de påstår eller om det bara är en skrämseltaktik. De stödjer sig på lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, jag har svårt att placera blocket i den kategorin.
Uppnår blocket verkshöjd? Verkshöjd betyder grovt att uppnå ett visst mått av originalitet. Det är möjligt att blocket i sin helhel uppnår verkshöjd men citaträtten(se längre ned) gäller ju fortfarande.
Så här står det på blocket villkor när man lägger in en annons:
"# Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till B locket AB. Det är ej tillåtet att "låna" bilder från andra annonser eller kopiera hela annonstexter. Bilderna är skyddade under upphovsrättslagen."
Tyvärr(Turligt?) är det så att en annonstext ej uppnår verkshöjd och därmed skyddas den inte av upphovsrätt. Bilder däremot uppnår verkshöjd.
Dessutom finns det något som kallas citaträtt. Du anger ju även källan tydligt så jag tycker det är minst sagt ett gränsfall, du använder ju bara en liten del och det är endast rubriker, själva innehållet länkar du ju till blocket.