Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-02, 05:07 #37
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by jozomannen@Jan 1 2005, 23:18
Jag vet inte hur insatta ni är med smittorisker, jag själv vet inte någonting om det. Men någon dag efter katastrofen (1 eller 2 dagar) diskuterades detta på TV. Nån gubbe från smitt-nånting intervjuades om hur viktigt det var att få bort kropparna. Han sa att lik luktar och ser väldigt illa ut, men risken att de smittar var väldigt liten. Han sa också att många tror att döda smittar väldigt mycket, folk är rädda för epedemier på grund av liken. Länderna där nere omkring har därför väldigt brottom med att göra något åt liken (bränna dom), eftersom dom inte har samma kunskap som "vi" har i sverige. Jag vill poientera att det jag skrev är i runda slängar, jag minns inte så nog eftersom det var några dagar sen, men det var något i stil med det jag skrev iaf.

Tycker att denna tråden har spårat ur lite. När man är en människa är respekt viktigt. Vissa är religiösa och ägnar hela sitt liv till gud, inget jag kan förstå, men jag respekterar det. Alla har olika åsikter, det gäller även hur man ska hantera döda, vissa vill ha hem de, vissa vill det inte, respektera varandras åsikter.
Jag studerar miljövetenskap på högskolenivå och ifrågasätter personens kunskap gällande hans uttalande. När en kropp dör berör vi microbiologi: processen för nedbrytning är omedelbar och nedbrytning innebär att bakterier äter upp materia. bakteriekulturen exploderar i växten och bara efter några timmar kan man faktiskt se bakterier i form av slem. ju varmare desto snabbare process. samtidigt växer svamp samt maskar dras till matfesten. nedbrytning innebär avsönding av gaser, dvs lukt vilket är ett tecken till insekterna var maten finns. ju mer mat desto mer insekter. ju starkare lukt, desto större areal täcker den.

insekterna äter samt lägger avkomma inne i köttet och där utvecklas tillväxten av insekterna i explosionsfart. man får inte glömma att insektskulturer är enorma vid vattensamlingar redan i början. bara efter 3 dagar förvandlas kroppen till ett komplicerat kretslopp.

Insekterna äts av fåglar som lätt kan sprida bakterier och annat tusentals mil på bara några timmar -- därför är närliggande länder oroliga och det är med all rätt. Ännu mer komplicerat är det när turister skall evakueras då även dom bidrar till att bakterier och svamp, som vår natur inte kan hantera, förflyttas långa sträckor. glöm inte heller havet, samma process gäller där.

Ha även i åtanke hur stor area liken ligger på samt hur många ton kött det handlar om.

Jag tror snarare att det är "vi" som inte har kunskapen om hur det fungerar i tropisk natur. jag tror att folk i asien har mer kunskap om hur naturen fungerar än vi som är digitaliserade här i sverige och vi bör nog lyssna på dom än att själva försöka ge råd.

Det är lätt hänt att man försöker vara klok när det inte är ens land som står på spel. Jag förstår deras rädsla mkt väl.

Slutligen bör man inte skratta när något skyller på växthuseffekten, det är långsiktigt tänkt men utifrån erfarenhet vet vi att olika händelser fläts samman då nuturens påverkan är global men i första hand så beror jordbävningar på att planeten är flytande och alltid i rörelse.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat