Citat:
Originally posted by Predrag@Jan 1 2005, 19:59
Under vietnamkriget så utfördes uppdrag som gick ut på att hämta döda amerikanska soldaters kroppar.
Man gick alltså in på fiende teritorium o riskerade att fler soldater dödades för att man ska få hem
kropparna av dom tidigare dödade till sina familjer. Kan verka lite absurt, men tydligen så var detta väldigt
viktigt. En anhörig vill gärna ha en grav som man kan gå till o sörja. Tänk själv Haghjoo om din mamma eller pappa skulle försvinna i Thailand eller Estonia, och du aldrig aldrig någonsin får veta att där ligger dom nu, och där kan jag besöka dom. Du skulle aldrig någonsin i resten av ditt liv få nån ro.
Sen att ni två Haghjoo o Mypay säger "hade min familj vart drabbat så hade jag gjort så" är sånt jävla skitsnack. Den som inte varit med om en tragedi kan aldrig ALDRIG någonsin veta hur man själv skulle reagera i en sån situation. Om du Mypay menar på att om du hade egna barn, o dom omkommit i Asien nu och du inte tyckt det är de absolut viktigaste som finns att det kommer tillbaka, då är det nåt fel på dig.
//Predrag
|
Predrag, du måste själv förstå skillnaden med vietnamkriget och denna naturkatastrof.
Skillnaden är att vi har 150 tusen döda kroppar, nya hittas hela tiden, dessutom finns
det säkert tiotusentals kroppar som aldrig kommer hittas som vattnet tagit med sig.
Av dessa 150 tusen kroppar man har, så kan man säkert dela in dem i olika typer
av folkgrupper. Alla kroppar som t.ex. är från Europa, hur ska du kunna skilja dem åt?
Vilka är svenskar? Vilka är norrmän? Vilka är tyskar? det går inte. Det är inte så
att svenskarna ligger begravda med en sverigetröja på sig.
I vietnamkriget var det antingen amerikaner eller vietnameser döda.
I detta fall handlar det om 150 tusen döda människor på några dagar från hela
världen. Där har du den största skillnaden med ditt otroligt dåliga exempel.
Såg även nu på nyheterna, flera LÄKARE och från ID-komissionen, sa att kropparna
har börjat ruttna. Det går inte längre identifiera offren av denna katastrof genom
utseendet. Utan nu måste man gå efter DNA m.m.
Sen intervjua de en morfar/farfar minns inte, som förlorat 1 av 4 barn i katastrofen.
Han hade letat överallt, han sa själv i TV, att han förstog att de måste börja
bränna kropparna för att förhindra en epidemi.
Predrag, du verkar ha alldeles förlite förståelse. Du tänker endast
på de svenskar som ligger där. Tänk på alla asiater som förlorat allt, sina hem, sin familj.
Det finns betydligt fler som påverkas än bara svenskar. Tänk dig själv
om någon skulle bära med sig en smitta av en epidemi till en stad som bangkok.
Jag kan ju bara anta efter att ha läst ditt inlägg att du har 0 förståelse vad det skulle innebära.
I princip skulle det bli nya sars. Asien skulle inte klara en sådant år igen, speciellt inte
efter denna katastrof.
Har man en anhörig i thailand som är borta och som inte hittas, så kan man bara
göra en sak, utgå från att personen är död. Även om man identifierade alla kroppar (vilket
man ej kommer) så skulle inte alla svenskar få besked om deras anhöriga, då många
förmodligen ligger ute i havet, uppäten av alla möjliga djur från havet.