Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-01, 17:21 #4
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
andhols avatar

Reg.datum: Sep 2004
Precis som mypay skriver blir du utan den trygghet som distanslagen ger en privatperson, alternativet är ju att köpa den privat och sedan ta in den i firman men då mister du möjligheten att göra avdrag för momsen.

De erfarenheter jag har av dell är att det inte är några problem även om man är en liten företagare och inte är nöjd med en produkt. Såg även att de har ett vettigt paket för det enklare kontoret som hamnar under de magiska 5kkr för att kunna göra en direktavskrivning utan att först behöva överklaga några vändor hos skatteverket.

/Anders Holgersson

EDIT:
Dök upp en post till under tiden jag skrev...
Min (högst personliga) tolkning är att det inte borde spela någon roll om det är mitt personliga namn eller firmans namn som står på kvitto/faktura eftersom man som enskild näringsidkare är ett med firman så att säga. Men jag har för mig att jag någonstans läste om ett fall där en person inte fick göra avdrag för momsen utan var tvungen att ta hela beloppet som en kostnad (gällde en mobilräkning har jag för mig där abonnemanget stod tecknat på en privatperson men användes uteslutande inom näringsverksamheten) så jag skulle nog inte chansa utan att kolla en extra gång med skatteverket.
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat