Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-30, 14:20 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by mypay@Dec 30 2004, 14:03
Som andra sagt - Finland hade pckså julledigt.. större delen av världen hade julledigt..

Det är lika långt till Thailand för Norge som för oss (fel - lite längre) - och ALLA fick ner hjälp snabbare än oss.. jag tycker att kritiken är befogad..

Men jag hoppar inte på Göran Persson.. jag hoppar på dom allihop.. jag är förbannad..
Skicka ner mig för tusan - jag har trots allt viss utbildning - det finns en jävla massa personer i Sverige som är utbildade för katastrofer.. jag är en av dom
Finland fick ner Finnair plan snabbare. Kan ha att göra med att Finnair är det europeiska flygbolag som flyger mest till Asien, har plan anpassade för resor till Asien och framförallt hade plan i Asien.

Sverige hade många fler turister på plats än finland. Det är enklare att ha överblick och kontroll över 5000 turister än 30000.

Sverige (staten) har inga långdistans eller medeldistansplan. SAS har 7 st långdistansplan som flyger i ordinarie trafik över hela jorden och inte var på plats i Sverige.

Sverige har inga amubulansplan förutom småplan som tar 1-2 bårar och har en räckvidd på kanske 1500km.

Sverige håller på med ett projekt att man ska kunna bygga om SAS plan till sjukhus på kort tid. Detta projekt är inte klart! Trots det lyckades man få fram bårplatser med relativt kort varsel.

Det var ingen som pratade om ambulansflyg dag 1 eller 2. Ingen resebyrå som efterfrågade det och ingen på plats i phuket som efterfrågade det för man visst då inte omfattningen av katastrofen. Behovet kom dag 3 och trots att ovan nämnda projket inte är färdigt lyckades SAS få fram 2 ambulansplan på relativt sett kort tid.

I Danmark ser man Sverige som föredömme för sin insatts.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat