Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-24, 09:57 #31
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
Angående nedstad kan det vara ett alternativ att göra som jag gjorde tidigare. Jag byggde in den i den egna koden som antigen visade den riktiga koden (som följdaktligen räknar besökaren) eller helt enkelt bara visa en ikon med länk, och inte räknar besökaren.

Vidare hade jag en egen räknare bakom detta som registrerar ip-nummret för besökaren och uppdaterar en timestamp varje gång användaren uppdaterar en sida. Ifall användaren varit inaktiv i mer än 30 minuter uppdaterades nedstat-räknaren, annars inte. En användare kan med andra ord egentligen surfa på siten hur länge som helst utan att räknas två ggr.

Metoden säger ju ingenting om unika besökare egentligen, men jag personligen föredrar att visa ca 4000 "besökare" på min site enligt definitionen ovan än ca 1200 unika ip-adresser som det egentligen handlar om. De flesta besökarna inser inte och bryr sig antagligen heller inte om skillnaden mellan unika besökare och besökare. Därför denna (dock avgränsade) glädjevisare.

Det hela resulterade i att jag hade netstat-ikonen på alla sidor över hela siten, utan att för den delen ha totalt missvisande statistik. Åtminstone enligt mig.

Vidare provade jag att ta bort min kod kring nedstat-koden och köra den jämnt, på alla sidor över hela siten. Min site har ca 45000 sidvisningar om dygnet (enligt google adsense). Nedstat visade under de få dagarna jag hade så ca 12-15000 "besökare" om dagen skillt från tidigare ca 4000.

Nedstat är bra ur två punker enligt mig:

1. Kul att synas på listor, som egentligen inte säger något om hur välbesök siten är (se texten ovan
2. Enkelt att använda på personliga hemsidor (mindre välbesökta) där man egentligen vill registrera nån form av aktivitet bara.

För större siter har väl nedstat betaltjänster som gissningsvis bör vara bättre. Men det är inget jag kan yttra mig om då jag inte provat.

Numera använder jag endast egen kod med 30 min timeout som förklarat ovan för att visa besökarna + att jag har "full koll" på exakt antal unika besökare varje dag (baserat på ip-adress endast dock, vilket i sig kan vara missvisande i vissa fall).

MVH Christian.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat