Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-22, 09:13 #9
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 22 2004, 09:41
Reflektion kolon (för att citera Percy N):
Man skall inte luras att tro att WAP och HTTP är samma sak. Alla headrar (location, cookies mm) är en del av HTTP och det finns inget som säger att det därför finns i WAP. PHP är skrivet för HTTP och man bör läsa igenom WAP och WML specarna för att vara säker på vad man kan och inte kan använda.
Nej, visserligen har du rätt. Däremot är det så att telefonen pratar WAP med självaste WAP-gateway-n. WAP-gateway i sin tur pratar vanlig HTTP mot en vanlig HTTP-server. Så vitt jag vet så stödjer de flesta gateways HTTP rätt bra. Med andra ord, alla "Location: " headrar ska göra det de ska.

WAP-gateway redirectas till rätt sida, den tar hem sidan via HTTP, binärkompilerar den och skickar till telefonen. När det kommer till kakor, även om de är del av HTTP-protokollet så är det ändå så att det krävs en del av klienten. Så vitt jag vet har inte WAP-gateway någon egen sessionshantering och därför kan inte hålla reda på kakorna åt mobilen. Så det måste mobilen göra själv. Eftersom det finns mobiler som bara pratar WAP, måste man implementera kakor i WAP. Wap 2.0 stödjer kakor men inte Wap 1.0. Men om gatewayn tillåter det vet jag inte.

Så uppenbart problem torde vara någon inställning i wap-gatewayn.

Pipen: hur ser din utvecklingsmiljö ut?

Installera gärna en Wap-gateway-simulator samt någon SDK från Nokia eller Ericsson och provkör via den.

Att en del mobiler kan välja HTTP istället för WAP beror på att de har egen TCP-implementation samt kan rendera XHTML själva och således inte behöver gå via en WAP-gateway.

PHP går att dressera att INTE använda kakor vid sessionshantering. Jag skulle testa med det i felsökningssyfte. Ett annat sätt som jag använde mig för att felsöka är att alltid sätta igång en snoop/tcpdump session precis innan man gör en request med mobilen. När det är klart öppnar man den i ethereal exempelvis och analyserar vad som har hänt. Jäääävligt mycket enklare att hitta buggar.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat