HTMLsnusarna:
Citat:
Tillbaka-knappen i browsern fungerar på de flesta flash-sidor mycket dåligt, eller inte alls. En sådan funktion måste skrivas i flash-objektet. Även om detta görs är nackdelen den, att funktionen inte är på det vanliga stället.
|
En av fördelarna med en flashsida är att du håller all information på en och samma sida. Då slipper du "Browsa" fram och tillbaks. Med att browsa blir det lätt att användaren tappar greppet om var den är och till slut stänger fönstret och därmed söker sej till en annan sida. Ta ett exempel en bokningslista för hotell där bokningen sker på en och samma sida istället för att användaren måste gå från sida till sida innan bokningen är avslutad + att priset stigit under tiden (ett knep som ett Engelskt flygbolag använde sej av).
Citat:
Scrollen! Många, men inte alla, flashsidor har ett system för scrollningen vilket gör att den ovana har svårt att scrolla, och det tar evigheter extra för den vana. Jag själv, till exempel, använder rätt ofta scrollen på min mus när jag navigerar. Denna funktion är nästan oexisterande i flash-världen.
|
Personligen har jag aldrig haft några problem att scrolla i en flash sida. Jag tycker inte tekniken skilljer sej
något från en "flash scroller" och ser inga problem för en ovan användare att använda en heller.
Citat:
Hjälpmedel för personer med diverse svårigheter är svåra att använda med flash, om man inte lägger en hel del möda på det. Detta har förbättras en hel del på de 2 senaste åren, men en normal flash-sida ligger långt efter en normal HTML-sida
|
Tvärtom + allt du kan göra i en vanlig HTML sida kan göras i Flash.
Citat:
Men herregud - har du nån gång gjort en sida i HTML? Du öppnar antekningar och skriver lite ord med lite HTML taggar och vips - du har en hemsida.
|
Ja det har jag, men jag skulle aldrig fått sålt den?
Internet utvecklas och det med hjälp av den snabbt ökande hastigheten på Internet. Man kan göra mera saker idag än för 5 år sedan. VR av produkter mm, 3D, online seminarier, bättre bokningssystem osv sker idag med flash och allt fler företag kommer att be om det i framtiden. Detta skjälvklart med hjälp av andra programvaror och språk och såklart lite HTML.