Ämne: oddset.nu
Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-20, 10:02 #10
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by Saint@Dec 20 2004, 09:37
lite avvikande från ämndet men hur definierar du "seriöst" i fråga?
Avvikande, mkt möjligt - ursäkta.

Med "seriöst" i fråga om ccTLD's så åsyftar jag att .SE är den faktiska ccTLD'n (country code top level domänen) för Sverige.
.NU är också en ccTLD - dock inte för Sverige. Som du säkert vet så tillhör .NU det lilla landet Niue, som ligger i Stillahavet. Till saken hör att de haft en otrolig cyklon har slagit ut (förstört) stora delar av ön. Nic för .NU (nunames.nu) har dock lovat att detta inte ska påverka, något som man inte kan lite blint på. Ett land som inte existerar - eller som kan tänkas blir en del av Australien - är förknippat med en väsentlig riskpremie, som jag ser det Samtidigt är det mer en "fluga" än .SE, det kan du väl hålla med om? Det är ju mångdubbelt fler registrerade .SE och tillväxttakten är ju i en helt annan grad. Som jag ser det så har NIC.se lyssnat klart mer på klagomål och förslag än nunames.nu. De har samtidigt ett mkt större ansvar som ccTLD för ett land som Sverige, jämfört med ansvaret som ligger på .NU.

Detta, tillsammans med en rad andra saker jag inte orkar skriva om, leder till att .SE är ett mkt bättre alternativ för svenskar och svenska företag.

Värderar för övrigt - väldigt generellt - ett .NU namn mellan 1/7 till 1/50 av vad ett motsvarande generiskt namn under .SE är värt. Detta är som sagt väldigt generellt, för vissa personer kan säkert ett .NU namn vara klart mer värt än ett .SE - det beror ju på vad man bygger upp för varumärke osv. Långsiktigt är det dock omöjligt för .NU att ens komma i närheten av .SE, ser jag det som..

Vad skulle ni värdera ett .NU vs ett .SE vs ett .COM till då?
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat