Citat:
Originally posted by Clarence@Dec 18 2004, 07:27
Mitt bästa tips är ett operativsystem som stödjer flera skrivbord på en skärm. På ett har du IM-klient, mail, forum etc. Något som kollas av med jämna mellanrum men helst inte ska abryta mitt i annat. På ett annat har du arbetsapplikationera som du verkligen ska sitta med. På så sätt blir du inte avbruten av mail, IM då du sitter och arbetar. Är det så att man vill ha meddelanden från vissa personer per IM in på ditt arbetsskrivbord finns det klienter som kan hantera det. Exempelvis licq med 'chat mode' och utan flikar, där man flyttar meddelandefönstrena man vill ha till aktuellt skrivbord. På liknande sätt kan man även lösa det om man vill bli avbruten av mail till vissa konton.
Är det så att man är fast under Windows är väl alternativen två skärmar eller två användare, vilka båda förlorar lite av funktionaliteten och flexibiliteten.
|
Denna lösningen är kanon, kan tipsa om LiteStep,
www.litestep.net , enkel skalhanterare för Windows som stöder 4st (eller fler) virtuella skrivbord att skifta mellan, har kört det sedan -99 och kommer stå fast vid det, enkelt att anpassa och mängder med teman.
Personligen kör jag flera olika datorer, den med arbete på rörs inte under kvällstid/när jag inte ska jobba.
Märkte själv att efter jag dumpade ICQ och IRC har min effektivitet fördubblats.