Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-17, 15:46 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Ah, jo, precis en sådan lösning använder jag själv faktiskt.

Det är riktigt smidigt tillsammans med htaccess och ett cronjobb som tar bort sidorna -> effekten blir att om sidan finns, så genereras sidan dynamiskt, om den inte finns så laddas den via ett script.

När en användare frågar efter filnamn_<id>.html så kollar modrewrite om filen finns, annars så skapas den via skapa.php. För att sedan hålla filerna aktuella (de ändras hela tiden) så tar jag bara bort alla cachade filer en gång var femtonde minut.

Effekten blir att enbart för de filer som faktiskt behövs generar jag databasfrågor samtidigt som jag får en fin cache-bonus på de filer som laddas ett par tusen ggr / 15 minutersintervall. Jämfört med alternativen att generera "alla" filer varje 15-minutersintervall eller att ha det helt dynamiskt är det här en perfekt lösning.

Dock om du bara har ett mindre antal sidor och inte har någon stor belastning så skulle jag inte rekommendera att skriva datan till statiska filer då det komplicerar saker. Använder istället mod_rewrite för att "lura" google att ladda .html-filer istället för .php.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat