Ämne: Flash
Visa ett inlägg
Oläst 2003-09-29, 16:16 #17
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Flash är såpass mycket enklare säger flashhetsarna. Jag vill, utan vidare erfarenhet av Flash-utveckling, påstå motsatsen. För att nämna ett par grundläggande webbfunktioner:
  • Tillbaka-knappen i browsern fungerar på de flesta flash-sidor mycket dåligt, eller inte alls. En sådan funktion måste skrivas i flash-objektet. Även om detta görs är nackdelen den, att funktionen inte är på det vanliga stället.
  • 'Find in page' i webbläsaren fungerar inte. Därmed måste även en sådan funktion skrivas. Återigen hamnar den på en ovan (och mer eller mindre slumpad) plats i besökarens GUI.
  • Scrollen! Många, men inte alla, flashsidor har ett system för scrollningen vilket gör att den ovana har svårt att scrolla, och det tar evigheter extra för den vana. Jag själv, till exempel, använder rätt ofta scrollen på min mus när jag navigerar. Denna funktion är nästan oexisterande i flash-världen.
  • Hjälpmedel för personer med diverse svårigheter är svåra att använda med flash, om man inte lägger en hel del möda på det. Detta har förbättras en hel del på de 2 senaste åren, men en normal flash-sida ligger långt efter en normal HTML-sida.

Trots allt tycker jag inte det största felet med flash är själva teknologins nackdelar, då den även har många fördelar. Det största felet ligger hos skaparna av flash-sidorna. 'Vi kan animera överallt. Varför inte göra det?' verkar vara en väl utbredd åsikt, om möjligt värre än snöflingor med javascript för ett bra antal vintrar sen. Flash-siterna tenderar också röra på information man ska ta till sig, vilket resulterar att de som inte är så pigga i skallen eller de som inte hanterar använt språk flytande, har svårt att ta till sig den. Informationene drar också åt att vara mer ytlig och kortfattad på flashsajter.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat