Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-15, 07:12 #25
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by myapp@Dec 15 2004, 02:02
Citat:
Hur gammal är du som har servern ?
Vad spelar det för roll? Är det någon skillnad om personen i fråga är 18, 25 eller 45? Finns det en koppling mellan ålder och kompetens?
Självklart spelar det roll, ur ansvarssynpunkt.
Om en som är minderårig hyr en server, sponsrar ett projekt som gör något skumt och det blir rättssak blir det inte direkt trevligt varken för det uthyrande serverföretaget eller personen som hyr. 18 år gäller väl även här, även fast man är straffmyndig redan vid 16, låter dock det vara osagt då jag är osäker.

Vem som helst, oavsett ålder, kan installera och konfiguera en server, så ser det ut idag, det man bör ifrågasätta är hur det är gjort, åtgärder för säkerhet/struktur, användarvänlighet o.s.v.
Hur många ex.v. 14-åringar idag kan sköta en server på ett professionellt, säkerhetsmässigt och strukturerat sätt ?
-Inte många promille, viljan må finnas men att ha erfarenheten av serverdrift, kunskap om problemlösning och öga för strukturering tvivlar jag starkt på i den åldern, om man inte har hoppat av skolan och riktat in sig extremt på sakkunskap.

Om man däremot rör sig uppe mot 18-20 år, så är sannolikheten att kunskapen är likvärdig, eller bättre i många fall än någon som är 40, om man ser till just teknikkunnandet, sen finns det ju differenser i erfarenhet.
Jag har arbetat med serverdrift sedan -97 och jag kan säga att jag verkligen inte har koll på varenda sak inom området, lär mig nya saker varje dag, året om.

Kompetens är inget som kommer i corn-flakes paketet, det är nåt man får arbeta sig fram till, och det kan man inte göra/ha gjort när man är 14år. Allraminst inom något så brett som serverhantering.

Sen finns det ju väldigt många som är 14-15-16-17 som är väldigt duktiga inom vissa områden, ett par på detta forum bl.a.

Blev lite off-topic här, vi vet ju ännu inte hur gammal personen ifråga är.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat