Ämne: Serverproblem
Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-12, 21:51 #8
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by zoran@Dec 12 2004, 22:13
Jag har googlat lite för att få veta lite mer om DA 7.0 ( de andra ip-adresserna i din logg, hade DA 5.3 osv) men ej hittat något. Inte en enda fick 416 med "vanlig" -user agent (dvs browser).

Lite mera googlande gav:

Downloadaccelerator. Någon form av download manager.

Hmm, när jag tänker efter lite, (utan att ta reda på fakta så kasta inga tomater ), så vore det ett vettigt sätt att en download-accelerator "hämtar" sidor snabbare genom att etablera flera tcp-koppel för en och samma fil. Det är ju onödigt att hämta samma sak fler gånger så man försöker hämta olika delar av filen i var sitt koppel. Problemet uppstår när din server inte förstår vilken "byte range" klienten vill ha, eller när klienten inte förstår svaret. Så, eftersom jag i den loggen du skickade, inte kunde se några som helst problem med vanliga browsers, så är jag beredd att tycka att du inte behöver bry dig om dina 416 i din logg. De är orsakade av download-accelerators. Kanske en liten disclamer på sidan att dessa inte fungerar så ska det nog gå bra.

Likaså bör jag passa på att omvärdera min DDOS-teori förrut. Eftersom dessa program bygger på att underlätta för användaren så antar jag att när användaren startar en nerladdning så "tänker" programmet åt honom och försöker skapa flera tcp-koppel för att öka hastigheten. När den misslyckas försöker den igen och igen. Därför så många försök på relativt kort tid.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat