Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Det går lättare att dölja uppgifter som inte vill lämnas ut i ett AB än i ett enskilt företag.
|
Vidareutveckla gärna 
|
Det är ganska svårt att ha en "målvakt" i en enskild firma. Ett AB kan drivas av vem som helst. Kontroll av företaget sker inte på den som driver företaget utan på företagets styrelse.
Ett vanligt bedrägeri med AB är att förköpa sig medvetet. Jag har aldrig hört talas om att det skulle ske med en enskild firma, HB, KB eller ekonomisk förening. Nä, det sker med ABs möjlighet att dölja de riktiga ägarna.
Med ovan nämnda skulle jag kunna säga att det finns skäl att vara mer på sin vakt vid affärer med AB än med andra bolagsformer.
Sedan så är det för få företagskonkurser. Det finns inte tillräckligt med folk som vågar driva egna företag. Det sägs även att man inte blir en bra företagare innan man har minst två konkurser i ryggsäcken. Jag vill se de företagare som driver enskild firma, HB eller liknande där hela bolagets skulder blir personliga, med en axelryckning försätta sig själv i konkurs.
I princip skulle det vara säkrare att få in en skuld från en enskild firma än ett AB. När väl AB är likviderat, så har du inga chanser att få igen dina pengar igen. En enskild företagare kan du däremot jaga resten av hans eller hennes liv.