Företag får bara skicka e-postreklam till konsumenter som godkänt det i förväg. Så säger den nya lagen, som trädde i kraft 1 april 2004. Om det finns ett etablerat kundförhållande mellan företagaren och konsumenten är dock e-postreklam fortfarande tillåten. Vad innebär då det? Jo, om man till exempel uppgivit sin e-postadress vid ett köp, och inte motsatt sig att den används i marknadsföringssyfte, är reklamen tillåten. Den får dock inte gälla andra slag av produkter än de tidigare köpta. Det är också viktigt att det finns en tydlig adress i reklammeddelandet, så att man lätt kan tacka nej till fortsatt reklam.
De företag som inte följer reglerna kan få vitesförbud och i vissa fall marknadsstörningsavgift. Det är Konsumentverket/KO, som ska ta itu med aktörer som bryter mot förbudet. Får man obeställd e-postreklam kan man göra en anmälan till Konsumentverket/KO, som nu lagt ut ett särskilt formulär på sin webbplats
www.konsumentverket.se. Om man använder det underlättas hanteringen.
Anmälningsformuläret finns på:
www.epostreklam.konsumentverket.se
Mer information:
Regler om obeställd e-postreklam »
Läs marknadsföringslagen »