Visa ett inlägg
Oläst 2003-09-23, 22:47 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Subdomäntjänst är väldigt bandbreddssnålt.

En bra idé är att använda en single frame som redirect. Detta behöver max 1 kb HTML kod och då kan du även klämma in en popup där också. Så 1000000 träffar blir alltså 1 GB = 30GB per månad. Men varje subdomän har inte 100 besökare per dag. De som kommer registrera sig hos dig är unga människor, nybörjare och spammers. Och med tanke på att vissa blir inaktiva fort kommer du nog bara ha några få besökare per subdomän.

Prestandamässigt är det också väldigt vänligt. Tänk på att göra ett index för dina subdomäner i databasen. Annars går det trögt

Det du ska akta dig för är spammers. Folk kommer använda din tjänst för att lägga ut alla möjliga sorters spamsidor. Parten som blir spammad eller av något skäl inte gillar siten kommer gå på DIG och ditt webbhotell, de förstår inte att du har en redirectservice! Så för in ett avancerat filter så det blir lite krångel att registrera sig och där andra kan rapportera spam så du kan ta bort siterna. Förbehåll dig rätten att ta bort siterna utan varning och skriv en förklaring för de som ska rapportera spam att du har en redirectservice och hur det fungerar och att du inte har kontroll över dess innehåll.

Jag talar i erfarenhet av just WN's tjänst dot.nu där jag var involverad och som slutade olyckligt p.g.a ovannämnda.

EDIT:
Nu hoppas jag det var en redirectservice du talade om. Är det NS records du ska dela ut så missuppfattade jag DNS tjänster vet jag mindre om men de lär inte kräva mer trafik iallafall
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat