Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-06, 08:57 #3
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by porra@Dec 3 2004, 15:55
Hej allesammans, jag letar efter en asp lösning där jag kan skydda mina filer.

Du ska som medlem kunna ladda ner en fil via en länk på sidan, men om du avslutar medlemsskapet eller om du försöker att lägga en direkt länk utan att vara inloggad så ska du stoppas. Att skydda en sida är inga problem, men hur gör man det på filnivå.
Jag har en windows 2003 server som jag har fysisk kontakt med och ett medlemsregister i en MySQL databas.
Givetvis ska allt fungera automatiskt för jag tänker inte sitta och lägga upp användare för hand
Principiellt kan du göra på två olika sätt. Nu kan inte jag ASP eller hur IIS fungerar riktigt men ett sätt vet jag fungerar iallafall. Det är om du lägger dina filer i MySQL-databasen. Sen har du helt enkelt en asp-fil som kollar sessionsvariabler, dvs om man är inloggad, och därefter antigen levererar eller nekar filen.

Ett annat sätt är ju att lägga filer utanför webbroten och sen ha ASP-fil som hämtar dem efter att ha kollat inloggningsstatus. Fast det är ju det jag är osäker ifall det funkar med ASP och IIS. Med Apache och PHP fungerar det.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat