Ämne: Triggers
Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-05, 08:52 #26
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:

Och visst blir min uppfattning präglad av mina erfarenheter. Personligen har jag några fåtal gånger gjort det ödestigra misstaget att ändra för mycket. Då handlade det om en update med korrekta villkor, men eftersom SQLServers queryanalyzer (precis som många andra verktyg) bara exekverar "markerad kod" i ett skript och inte all kod hade jag för en cut-n-paste bara barkerat update-satsen utan att markera villkoret. Således uppdaterades alla poster. Ett misstag man bara gör en gång. Det hade inte med triggers att göra, men det är lätt att göra ett misstag.
Det har väl "Alla<TM>" gjort ?

Citat:

Däremot har triggers (som jag gjort) som förhindrar att t.ex. mer än en rad ändras/uppdateras hittat åtskilliga fel i en applikation som jag gjort databasen till, men där andra personer gör allt annat.

Nu måste jag tyvärr rusa, men jag ska säga ngt snabbt ang views:
Som jag skrev tidigare är jag mer inne på subselects och/eller temptabeller istf views, men det är en smaksak. Dessutom föredrar jag att lägga mer komplicerade frågor och/eller frågor som skall kräva viss behörighet i stored procedures. Men hela view och SP-diskussionen kan vi kanske ta i en annan tråd.
Ja, som du skriver en smaksak. MySQL-utvecklare delar uppenbarligen din åsikt, och de är långt ifrån inkompetenta.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat