Citat:
Originally posted by grazzy@Dec 4 2004, 12:01
För att vara lite offtopic, views är minst lika användbara som triggers i en fleranvändarmiljö..
Om du driver ett större projekt där tex en eller flera utvecklare skall utveckla en del av ett system finns det igentligen ingen anledning till att de skall ha fullständiga rättigheter till hela databasen. Eller ens hela tabeller.
Ponera att du tex outsourcar jobb med din ehandelssite till utomstående konsulter, då kanske du inte vill ge dem tillgång till dina kunders visakortnummer. Enkelt löst med views.
Sure, du kan väl skriva nån slags wrapped med subselects, men då kan du juh inte ge utvecklarna direkt åtkomst till databasen.
Varför alla sura miner föresten? Det är väl inte egomasters eller nån annans fel att ni inte vet vad triggers är? Det är en teknisk pryl i databaser. Jag biter mig i tungan varje dag när jag läser era idiotiska diskussioner om domännamn ni försöker kränga för trettiofem fantasiljoner.
|
Vyer som SÅDANA ger inte accesskontroll du pratar om. Därför tycker jag det är lite fel att nämna det på det viset. Visserligen har vissa DBMS-ar implementerat dessa på det viset, såsom exempelvis Sybase. Det finns däremot andra som inte fungerar på det viset.
Dvs, för att du ska ha rätt att titta i en vy, måste du ha rätt att titta i tabeller vyn bygger på. Fördelar med vyer är att man slipper göra komplicerade subselects som man annars skulle vara tvungen att göra.
/Zoran