Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 3 2004, 22:50
Ja jag pratar om att skydda mig från idioter som knappt vet vad de gör och som inte läser dokumentation. Men välkommen till verkligheten. Omgivningen är full av idioter :-) Men handen på hjärtat; Hur många lusläser dokumentation? Och hur många tar backup innan varje SQL sats de kör? Backuper ibland gör skadan mindre, men inte minimal.
|
Okej, dina erfarenheter har kanske präglat din syn på hur utveckling ska gå till, det förstår jag. Jag personligen tar ansvar för mig själv och räknar att andra ska göra likaså. När jag får ett verktyg i handen som kan göra "foo, bar, gazonk" tänker inte jag bara använda "foo, bar" just för att det känns som att "gazonk" inte är så vanlig. Har jag designat min databas bra från början och jag har satt en trigger som SKA ta bort data som inte behövs, så har jag sett till att den tar bort data endast när den inte behövs. Det är ju det man har testfas till. Beter sig den som den ska under olika former så vet jag att min produkt fungerar. Sen dokumenteras det hela.
Om nu någon släpps till till databasen som ändå på något sätt lyckas ställa till med förödelse, är det lika lite mitt fel som om någon skulle logga in på burken och köra rm -fr / som root. Med andra ord, man kan inte anse sig vara barnflicka åt alla sina projekt man har deltagit i.
En annan sak, tror du att den personen som inte orkade läsa din väldokumenterade databas, orkar läsa genom 500 rader perlkod och förstå vad som händer? Perl som är såååå lättläsligt. Knappast.
Du har ju kunskap om hur din omgivning fungerar. Är det så att det är som du säger, så skulle jag personligen vilja ändra det, upplysa dem, eller liknande.
/Zoran