Citat:
Originally posted by grazzy@Dec 3 2004, 22:40
Triggers är väldigt praktiska, MySQL borde även stödja views så skulle man kunna använda triggers mycket mera, då skulle inte vanliga "utvecklare" kunna göra den typen av fel som diskuteras ovan utan bara själva databas-adminstratören.
Att gå in och rota i en databas utan att veta hur den fungerar borde vem somhelst förstå kan straffa sig. Du kör inte bil mot rött heller, eller hur?
|
Jag kör inte mot rött (i din liknelse), men det finns många som gör det. De rotar i databasen utan att veta vad de gör. Triggers är ett exempel på saker man inte bör rota i om man inte verkligen vet vad man gör...
Intressant att du tar upp views. Jag har aldrig sett någon vits med views eftersom allt det man kan göra med views kan göras med sub-selects. Men det är väl precis som triggers (se mitt inlägg ovan där jag pratar om religionskrig) en smaksak. Vi får starta en views tråd också!
Rent generellt sett så har ni alla rätt. Puckon ska inte hålla på med databaser och eftersom puckon inte ska göra det så finns inget problem. Det låter dock som om man antingen haft tur eller aldrig jobbat i ett större och/eller projekt med en stor och/eller komplicerad databasmodell. Som jag skrev tidigare så är de flesta webplatser inte speciellt upphetsande ur DB-designssynvinkel och det kan vara en förklaring. Men på samma sätt som jag inte kör mot rött - på samma sätt är världen full av människor som kör fulla. Jag kan aldrig skydda mig till 100%, men jag kan minimera riskerna och jag kan försöka få de som kör fulla att sluta med det (om vi skall dra liknelsen till sin spets).