Triggers tidsbesparande?
Ja i ett initialt läge kanske? Men i längden leder det ofta till missförstånd av hur saker görs och/eller försvårar debugging av databasfrågor eftersom det inte tydligt framgår vad som görs när. Dessutom är ju triggers lite klurigare att steppa igenom kanske...
Nej slutanvändare ska inte ha något i databasen att göra! Det är nästan så jag blir förolämpad för att du tror att jag tror det...
Du talar om utvecklaren, dvs i singularis. Det må stämma i mindre projekt men så snart man är mer än en så lutar det nog åt att en person gör DB design och en annan koncentrerar sig på annat. Och även om man är själv så har man båda dessa roller att jobba i.
Att sedan tro att en utvecklare (om det nu är du själv i "utvecklar rollen" eller om det är någon annan) inte kommer göra fel och i något läge misstolka hur databasen är tänkt att fungera så har du antingen en osannolik tur (och borde köpa en lott) eller så är DB designen så enkel att den inte går att feltolka.
Citat:
men för utvecklaren som vet vad han gör är det självklart en väldigt bra sak
|
Det är ju just detta jag jagar efter. Hur använder man triggers på ett bra sätt? Vad bör utvecklaren tänka på?
Nu vet jag att databasen för en typisk webapplikation är betydligt enklare än många av de databaser jag jobbat med i mina dagar, men det har egentligen inte med saken att göra eftersom en webapplikation mycket väl kan bli ganska avancerad med tiden.
Triggers är ett lika hett ämne som windows vs linux eller vilken rad "{" skall vara på i en if-sats i ett C-program. Och det är intressant att se hur detta religionskrig (om jag får kalla det det) visar att jag blir lika missförstådd och till viss del idiotförklarad på samma sätt som jag själv dömer de som inte sett "det onda" med triggers som databas-amatörer.
Man må kalla det fördomsfullt, men av alla inlägg om SQL och databaser så får jag hela tiden en kännsla av att frågorna i stor utsträckning uppkommer för att allt för många kastar sig in i "databasträsket" och gör en modell utan att för den delen varken ha erfarenhet eller kunskap om hur de borde göra. Visst, många av er har säkert ärvt ett system designat av en amatör, men det känns som om det finns ytterst få DB-modeller som faktiskt är riktigt bra när man kikar på web-applikationer.
Detta kan ha flera orsaker. Dels står amatörerna för sin del, men även en websidas föränderlighet bidrar. Det tar tid att bli bra på att göra DB-modeller och det kräver framförallt extremt goda kunskaper om problemdomänen och även fantasi för att förutse ev förändringar och anpassningskrav.
Syftet med den här tråden var att förhoppningsvis rädda några personer från att göra misstaget att använda triggers "för med de kan man göra en massa bra saker utan att skriva kod i sitt program" samtidigt som jag ville utmana mig själv och se om det finns någon som faktiskt använder triggers på ett vettigt sätt. Som jag själv skrev tidigare finns det några fall som känns motiverade och de flesta deltagarna i detta "krig" är betydligt mer "svart eller vitt"-seende än vad jag är.
Förhoppningsvis kommer någon som läser detta inte bara nicka instämmande eller fnysa nedlåtande och sedan gå vidare utan någon som läser detta komemr "tänka efter före" och då blir jag nöjd för då har jag bidragit till bättre kvallité. Många tycker nog jag är pervers på den punkten, men för mig är det viktigare med kvallité och att man är stolt över det man har gjort än hur mycket man får för sin domän när man säljer den. Så till viss del är jag kanske på fel forum och tjatar...
För att citera Robert Aschberg;
Tack för visat intresse och jag fortsätter gärna diskussionen om det finns intresse.