Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-02, 16:53 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Nej, men jag har sett exempel på journalister som börjat kolla på detta växande fenomen med sökords positionering:

www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8563262.asp
Japp hehe, dom missade en grundläggande grej, man skall inte riskera befintliga varumärke då ett domänamn kostar $6.95 på enom, en varumärke.tld/?affid=xyz hade ju löst problemet, men men alla gör misstag.

Citat:
I rent studiesyfte så har jag kollat hur ett flertal "seriösa" SEO jobbar och det är helt klar att vissa tänjer på begreppet. Dessutom så drabbas kunderna hårt av att bli portade, och då bara för att de blivit offer genom att inte säkerställa att de tjänster de köpte inte stred mot de regler som resp. sökmotor satt upp.
Att en domän blir bannad hos sökmotorer är kanske inte så vanligt, men det kan vara lurigt om man inte gjort som beskrivet ovanför Quoten.

Citat:
Det vore bra för branschen om man kunde få fram något slag affärsmässigt regelverk som både informerade kunderna om vilka krav de skulle ställa på leverantören men även hur leverantören skulle förhålla sig till gällande sökmotor regler så kunden lämnas skadefri.
Majoriteten av de du ser lyckas i sökmotorerna är inte seofirmor som jobbar åt företag, det är seofirmor som jobbar åt sig själva, alt seokunniga kvinnor/män som jobbar för företaget. Att lyckas och stanna kvar är ett heltisdjobb och dit kommer man inte om man inte har stort intresse, nu syftar jag på konkurentutsatta sökfraser där dom riktiga pengarna finns. SEO firmor kan vara skillanden för "vanliga" småföretagre som behöver hjälp. Med detta säger jag inte att det inte finns kunskap på SEO firmorna, men för pengarna kunden betalar kan man inte spendera den tid som krävs för att bli topprankad på exklusiva keywords.

Fick några PM av kära WN'are som undrade vad jag yrade om i inlägget ovan och hävdade att vartannat ord saknades, och skall jag skriva så kan jag likaväl skriva ut vad jag vill ha sagt, så okey här kommer logiken då!

A Nedstat counter tjänst.
B Kelkoo, säljer placed ads.

Nedstad har idag 365 000 backlinks som dom erhållit pga att deras räknarkod har en href, detta resulterar i PR9, kelkoo har problem att få in hela sin portal i sökmotorerna för att den innehåller så enormt många sidor, mer PR mer sidor.

Lösning, kelkoo köper annonsplats på nedstat och länkar till alla sina landsportaler, nedstat ändrade för ett halvår sedan så sidan inte läcker PR till counteranvändarna = kelkoo.com går till PR9/8/7 beroende på portal och får massa mer sidor indexerade och sökbara, och kan ge sina kunder ännu bättre service i jakten på trafik.

Alla tjänar pengar som 17 och säljaren och köparen är glada!.

En komisk grej som hör till saken, jag har en tvguideservice här i sverige, för 1 år sedan ca så hade jag en nedstat räknare och iom att sidan är högtrafikerad låg jag med på top10 listan, då låg sidan med top10 listan i PR10! På denna tvguiden säljer jag textlänkar, och det slumpade sig så att när googlebot gjorde riden för att räkna ny PR på internet låg en av mina annonsörer där med en icke annonssystemsredirectad länk dvs en helt vanlig href. Det slumpade sig så att denna person fick PR8 på sin site och de kommande månaden/rna sålde ägaren länkar till intresserade köpare för 3 ggr så mycket som personen köpt textlänken av mej för plus den ökade försäljning själva annonseringen gav.

Komiskt va!? haha

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat