Citat:
I branschen men inte "den" branschen. Vi tog bort gratis versionen då den inte gav resultat som motsvarade kostnaden. De andra kommer troligen att göra det när de börjar räkna på saker och ting.
|
Jepp jag pratar om problemet som en helhet, just ditt företag valde ju en väg, jag tror och andra sidan att man kunnat göra en bra sak av det andra också men det är ju min bedömning.
Citat:
Min uppfattning är att det är marknadsfolket som driver detta att logo skall synas, man vill helt enkelt ha exponering. Exponering = betalning för "fri tjänst". Håller inte med dig att logo är så otroligt 1995, se bara uppe till vänster på WN... Men du menar nog att man "tvingar" på andra, och där har du nog en poäng.
|
Japp den köper jag rakt av, marknadfolket är ofta insnöade i vad som gäller i andra medier än internet, på WN har vi själva varit med och givit förutsättningarna för vad som skall synas, det jag menar är att hade man givit samma möjlighet till webmasters som skall länka tillbaks till en räknare så hade fler större siter använt räknaren, dvs att själva lägga sin egen stil på länken.
Jag hade inte haft några som helst problem att ha en textlänk på WN där det står "stats by firmanamn" där jag kan få länken att stämma med övriga designen, men att lägga till en logo nope, då väljer jag hellre att inte använda tjänsten eller på ett eller annat sätt lösa genom att bryta mot avtalet om bildstorlek.
Citat:
Däremot så är det en intressant reflektion du gör vad gäller page ranking, det verkar vara flera som försöker tjäna pengar genom att slinka in i de skarvar som finns. Undrar när datapressen kommer att skriva undersökande artiklar, tänk bara en "Janne Josefsson" på SEO marknaden!
|
Kolla nedstat det är ett exempel på hur man löset det snyggt, eller kolla tv3.se där är ett sätt hur man löst det på ett mindre snyggt sätt, exempeln är många och detta har pågått så länge sökmotorer funnits.
Ser själv inte detta som nåt felaktigt sätt eller i vart fall inget som andra medier inte gör 1000 ggr värre så undersökande artiklar tror jag inte vi skall hoppas på, vi som kan endel om det väljer att sälja det i stället

och det är mer komplext än att en journalist kan återskapa den totala logiken på nån månad eller två. Visst man kan lägga en screendump på tv3.se och kalla dom för sökmotorbluffare, men i den normale människans ögon ser det ju ut som helt vanlig reklam och är det också iofs, det är ju bara för ett vaket öga man ser att dessa länkar ligger där med ett enda syfte. Hur som kan man inte säga att man ens skrapat på ytan av den industri som finns gällande detta.
Och andra sidan är det givet att man skall titta på om man fortsättningsvis vara med att erhålla den i princip enda gratistrafik av värde som finns kvar på internet idag.
Thomas