Visa ett inlägg
Oläst 2004-12-02, 13:47 #30
Hjalmars avatar
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
Hjalmars avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
per inköp

fast å andra sidan, är det så att inventarien kan ha en längre livslängd än ett år så skadar det inte att skriva av den. Du får då minska dina kostnader med 1/3 eller 1/5 av inköpsvärdet de kommande 3 eller 5 åren.

Med andra ord så får du mer kvar i kassan kommande år som du sedan kan använda till återinvestering i nya inventarier när de gamla ger upp. Dessutom om det är så att inventarien ger upp innan avskrivningstidens slut så utrangerar du den bara och gör en kostnadsföring av kvarvarande värde det året.

Som jag tidigare sa: vill du ha pengarna nu eller sen? Eller: vill du ha lägre vinst i år eller kommande år? Eller: vill du betala mindre i skatt i år eller kommande år.

Allt beror på hur man ser på saken.
Det kan som du säger vara i stort sätt lika bra att dela upp avskrivningarna. Jag ställde frågan mest för att veta hur man ska göra, men det är väl också bättre att betala mindre skatt idag än att få den föremånen senare. (Detta givet att det är samma belopp.)

Hur bokför jag sakerna som är under 5000? Sätter jag dom som förbrukninginventarier eller sätter jag dom på vanliga kontot och skriver av allt vid åretsslut?
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat