Citat:
Originally posted by patrikweb@Aug 23 2009, 03:17
Sedan kanske jag ska varna dig, finns inget värre som strular än driva webbhotell.
Räkna med få många problem och larm många otrevliga tider på dygnet, alltid något som kan strula.
|
För att bekräfta denna regel kan jag nämna att jag igår, lördag, hade en besvärlig arbetsdag. Jag har jouren den här veckan. Inget allvarligt har hänt förutom att jag rent privat råkat ut för husrannsakan och två förhör som misstänkt för narkotikaköp (något jag är helt oskyldig till), vilket fått mig att sova dåligt i veckan. Jag gick därför och lade mig tidigt i fredags.
Jag blev väckt klockan 2 av vårt övervakningssystem som upptäckt en kraschad server (inte så farligt, allt var lastbalanserat så jag kunde gå och lägga mig igen). Klockan 7 ringde det igen och vi var sänkta av en DDoS mot det delade webbhotellet, så det var bara att ta sig in till jobbet och avvärja problemet. Ytterligare tre olika problem lyckades dyka upp medan jag var där, så jag kom inte ifrån jobbet igen förrän klockan 11.
Utöver detta var det givetvis många som hörde av sig och undrade vad som hänt så det tog ytterligare någon kvart att förklara. Nu var det alltså kring lunch på lördagen och jag hade störd nattsömn. Inte lika störd som de gånger det väljer att ringa en gång i timmen en hel natt, men ändå inte världens piggaste humör.
I övrigt tror jag precis som Patrikweb att det finns en marknad för fler webbhotell, men helt klart är att man måste veta vad man håller på med. För att lyckas måste man leverera det kunderna vill ha på en stabil teknikplattform. Det behöver inte alls vara dyrt heller, inget webbhotell behöver 50 servrar i början (och de behöver inte heller kosta 15k styck).