Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av xsajt
Är också intresserad av om uträkningen är rätt. Jag brukar nämligen räkna som så att om jag tar ut 21 000:- i lön (heter väl inte det i EF men skitsamma) så betalar jag 7000:- av dessa i egenavgift och skatt, alltså 33%. Kan det stämma?
Tilläggas bör att jag är under 26år och har en sänkt egenavgift på 15%.
Conny: Jag trodde att det är vinsten som är din "lön" i EF. Tar man ut all sin vinst i "lön", säg 300 000:- under ett år, så trodde jag att EF fortfarande fick vinst på 300 000:-??
|
Man kan definitionsmässigt inte ta ut vinst som lön eftersom man först tar ut lön, och betalar skatt, det som blir kvar är vinst!
Det har ingen betydelse vilekn bolagsform man har för begreppet vinst, däremot är skattesatsen olika beroende på bolagsform.
I EnskildFirma/HB/KB så skattas resultatet före skatt lika hårt som lön så man kanske inte tänker på att det inte är samma sak. Men man bör absolut skilja på lön och vinst för det är helt olika saker.
|
En enskild näringsidkare tar aldrig ut lön. Du beskattas på firmans resultat, vilket helt enkelt är intäkter minus utgifter, men notera att någon lön till näringsidkaren inte räknas med i utgifterna. Har du anställda betalar du såklart ut lön till dem, men aldrig till dig själv.