Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-21, 11:03 #39
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Kan man inte ha ett certifikat för utgående epost-servrar?
Certifikatet säger att "Jag är hotmail.com och finns på IP X.X.X.X. Jag intygar att det här mailet verkligen kommer från användaren [email protected]"
Sen händer något i min epost-klient som motsvarar det som händer när jag surfar in på en SSL-sida.
Det behövs inget certifikat eftersom tekniken finns redan, genom att kolla HELO, DNS-MX och SPF på mailservern så uppnår man det du beskriver. Mailservern kan sen radera mailet eller lägga på ordet SPAM i subject fältet, om ovan villkor inte uppfylls. Anledningen till att vi har så mkt spam beror till stor del på att folk inte konfigurerat sina mailservrar/DNS:er rätt.
Helt rätt. Körde en sådan aggressiv inställning i min mailserver och det är häpnadsväckande hur stora företag inte klarar att hantera sina inställningar. Vart tvungen att sluta med det efter att jag förlorat för mycket ingående post. Som ett exempel kan nämnas DHL som skickade ut aviseringar om paket från en felkonfad server. Att få ett sådant företag att ändra sina inställningar går inte. Dom kör på och tvingar oss att ta emot en massa spam för att vi inte vill missa deras post.
Men många var snabba med att konfigurera rätt, bara man hörde av sig. Därför vill jag inte hänga ut dem här.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat