Citat:
Originally posted by retypejonas@Aug 20 2009, 17:22
Fruktansvärt priskrig, om man ska ge sig in i standardhosting-gejmet måste man ha enormt med kunder för att det ska bli några pengar alls.
|
Indeed, och ibland på bekostnad av servicen. Jag ser definitivt fortfarande en marknad för webbhotell av typen "lite dyrare, lite bättre".
Skriv en affärsplan.
Ta med hur mycket av driften du ska ta på dig själv och vad som ska hyras ut. Skalan ser ut ungefär så här:
* Jag bygger en egen serverhall
* Jag köper egna servrar och ställer i någon annans hall
* Jag hyr servrar och hall från någon annan och sköter mjukvaran och systemarkitekturen själv
* Jag hyr fully managed hosting och låter någon annan sköta det tekniska
Häremellen finns det hur mycket detaljer som helst. Det rör sig kring val av operativsystem, tjänster, kontrollpaneler, Internetuppkopplingar, redundans, backup, el, kostnader, e-post etc. Ett klassiskt webbhotell förväntas leverera dessa tjänster:
* E-post
* Webbhosting
* Support
* Domänregistreringar
Det finns "skräphosting" också, där framförallt den tekniska miljön men även de andra tjänsterna kan vara minst sagt bristfälliga. Normalt kanske ett sådant webbhotell har servrarna hemma i garderoben, kör utan redundant el och/eller låter bli att svara på supportfrågor. Normalt sett kan även säkerheten vara bristfällig, och det saknas ofta backup. Det finns inget som säger att det är fel att hosta saker hemma i garderoben, men du riskerar att störa dina kunder när sajterna och e-posten ligger nere, och det är väl tveksamt om det är etiskt riktigt att hålla det hemligt var man driftar sakerna, men det går ju som sagt om du behöver pengar till en början.
I affärsplanen ska du också ha med finansieringen och hur du tänkt sno åt dig kunder. Tänk på att det är en mogen marknad med flera stora aktörer till rimliga pengar, så det kan vara svårt att vara övertygande för potentiella nya kunder (och riktigt svårt att få någon att byta till dig från en tidigare leverantör).
Vad har du själv tänkt?