Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-19, 18:31 #27
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Jag kör Banhof 100/100 idag men om jag skulle välja ett ADSL så blir det från Telia.
Om upptid är jätte viktigt köp Telia ADSL, Tre Mobilt Bredband och en redudant router ala http://www.dustin.se/pd_5010077100.aspx. Går Telia ADSL ner så har du Tre Mobilt Bredband att förlita dig på tills Telia kommer online igen.
Tid är pengar eller vad säger dem?
Varför välja Mobilt bredband från Tre när Telia har högre hastighet och bättre täckning? Dessutom får man ju lägre månadskostnad om man har Telia ADSL samtidigt.
Inte riktigt sant, Telia har ingen 3G licens. Dom delar med Tele2 och alla vet hur bra dom är.

Enda fördelen Telia vinner på att dom har ett eget GSM med med bra täckning så du får även GPRS / EDGE när 3G inte finns.

Så bättre 3G täckning vet jag inte, tre har fått bygga ut sitt 3G nät helt från grunden. Allt från helt nya master, el + annan kabeldragning.

Telia har finast nät om man ser i core / distro. Men i pris, utbud, tjänster, support så är dom helt värdelösa. Icke flexibla på något sätt.

Sedan om du bor icke centralt i någon större stad så är deras ADSL rätt sunkigt alla fall i tekniskt byggt.

Oftast 1 fiberslinga som icke är redundant i en ring, den fibern kan gå antal mil och passerar antal stationer där det sitter en MRV i varje station. Dom brukar även spara in pengar på bara köra 1 PSU i dom.

Så dör en station eller en MRV på vägen kan du räkna med stora avbrott på hela sträckan och kanske antal dygn i värsta fall.

Sedan är den bara på 1Gbit så rätt överbokad, där även dom säljer kapacitet till andra ISP i samma.

Men andra ISP är lika dåliga eller sämmre, B2 / Song och flertal andra är så jävla korkade så dom kör 230V utrustning i stationer. Skanova ger ingen reservkraft på 230V utan endast 48VDC. I Bästa fall om station är större och har generator så startas bara utrustningen om när den går igång.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat