 |
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
|
Vad det gäller köpa och sälja länkar så går det inte att se det i svart eller vitt.
Ett av många scenarion:
Säg att New York Times har sålt en relevant länk på på sin sajt och lagt till rel="nofollow" på den.
Eftersom N.Y.T. har hög trust (förutsätter jag) i Google's ögon, så kommer de "blunda" för nofollow-taggen och skicka med pagerank till den länkade sajten.
Om N.Y.T. t.ex. har sålt en länk till en viagra-poker-lån-MFA-sajt och inte lagt till noffolow, ja då lägger Google till attributet själva och skickar alltså inte vidare nån pagerank.
Varför blir en del sajter som säljer länkar "bestraffade" ?
Allt handlar om att presentera så relevanta resulat som möjligt i Google. Det är ju det som är hela grejen med en sökmotor.
Om vi tar ett liknande exempel som Matt Cutts brukar ta i såna här sammanhang.
Du har varit till doktorn fått reda på att du har fått sköldkörtelcancer.
Läkaren rabblar upp en massa olika behandlingsformer som är svåra att komma ihåg, men en kommer du ihåg (radioaktivt jod).
Detta tänker du kolla upp på nätet när du kommer hem.
Du sätter dig och söker på 'radioaktivt jod' och upp kommer en massa bra träffar som Akademiska Sjukhuset, Wikipedia o.s.v. där du direkt hittar all information du söker.
Hade det varit bättre om de första fem träffarna i Google varit skräpsidor med klent innehåll och mest en massa annonser o.s.v.?
Om Google inte 'bestraffade' köpta länkar så skulle det ju i princip bli så att den med mest pengar vinnar. Vill vi ha det så? Nej.
Så har du inte väldigt hög trust på din sajt, så skulle jag rekommendera att sätta dit nofollow attributet på alla sålda länkar.
|