De flesta journalister bygger upp ett nätverk av experter inom olika områden under sina år de jobbar.
Andra journalister kollar arkiven på den egna redaktionen för att se vem som uttalat sig i liknande frågor innan.
Den tredje varianten är helt enkelt google för att se vilka namn som dyker upp.
Jag blir uppringd i stort sett varje vecka gällande säkerhetsfrågor från olika journalister där jag pratat med de flesta innan. Ibland uttalar jag mig själv men oftast så hänvisar man vidare till någon kollega som är mer insatt i just det specifika ämnet och hjälper bara journalisten på rätt spår.
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 11 2009, 21:39
Nästan så jag blir lite besviken nu. Inte för att jag är säker på att jag skulle ställa upp, men man blir ju glad när folk frågar hehe.
|
Har faktiskt skickat vidare en journalist som frågade om domänhandelspriser att prata med dig Dan eller Peter. Tråkigt om hon inte gick vidare =/
Gällande slagkraften media har så gjorde jag ett experiment för ett tag sedan där jag la upp en sajt (sikker heds tips . dk)på en helt ny domän och utan några inlänkar. Några timmar senare nämnde jag sajten en gång i förbifarten på DR P3 morgonprogram live radio.
Resultatet blev:
147 unika första 30sec
159 unika total dag1
29 unika total dag2
8 unika totalt dag3
5 unika totalt dag4