Citat:
Originally posted by mynameisfredrik@Aug 8 2009, 19:37
tyckte det var dyrt men när jag ringde så beskrev han jag pratade med att det bara var att betala eller gå till polisen, vilket jag betalade men nu känns det hela konstigt då när jag läste om .dk att om man skall ha domänen så tar register som har hand om .dk fakturorna, inte webbhotelet, vilket jag nu står här.
|
Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar, men en anledning kan vara att .dk domänen är en toppdomän som autoförnyas av registret och registratorn är ansvarig för betalning ifall den inte sägs upp en viss tid innan utgången. .dk är dock ett (av några) undantag. Det beror nog på WKs kontrakt med DK registret.
Sen vet jag inte vad som är bäst egentligen. Har i verksamheten testat båda varianterna, att autoförnya utan betalning och kräva betalning av kunden samt att inte förnya förrän betalningen kommer in. Har dock fastnat för det senare alternativet då det är mindre administrativt jobb med det sättet.
Det finns kunder som tycker att det är dumt att domännamnet har "försvunnit" när de glömt att betala, och på samma sätt de som anmärker på att tvingas betala en faktura då man inte vill ha domännamnet (fast man inte sagt upp det).
Förstår problemet men det är nog inget du kan göra. Jag gissar att detta står i villkoren...