Citat:
Originally posted by jonny@Jul 30 2009, 22:23
Välkommen till Kista då . Jag ska se om jag orkar återuppta mina studier i höst kankse...
|
Tackar!
Dock har jag blivit väldigt osäker på om jag valt rätt. Ser i VHS statistik för HT 09 att jag hade kommit in på högskoleingenjör eller civilingenjör på KTH inom datateknik, förutsatt att jag läst upp Fysik A + B (kan ju göras enkelt via Hermods webbkurser). Nackdelen är väl att dessa program innehåller en hel del matematik och jag hade svårt för det i gymnasiet, även om jag tog mig igenom A till E samt breddning och diskret (dvs. alla).
Så nu står det mellan:
Antigen: Läsa 3 år på DSV i Kista, sen köra en Master på 2 år efter det för att få en internationellt gångbar examen.
Eller: Hoppa av detta och läsa upp Fysik A + B och börja på KTH nästa höst. Dock finns ju risken att jag inte kommer in den gången och har sumpat 1 år helt i onödan och då jag är 22 börjar jag känna att tiden rinner iväg, jag vill ha en akademisk utbildning som fallskärm om firman går dåligt.
Jag vill bli systemutvecklare eller projektledare inom IT-sektorn, och det ska väl gå på DSV. Hur är lärarna där? Jag blev lite orolig när jag såg i "Systembladet" att nästan ingen jobbat med det de lär ut, men det har väl sällan lärare. Som någon tidigare sa att Nackademin, Jensen, etc. har yrkeserfarna lärare men inga pedagogiska vad jag har hört.
Har du något lugnande eller är Data/systemvet. bara flum (går ju som samhällsvet.) som jag fått för mig? Programmet var ju iaf. den mest sökta IT-utbildningen i höst... Och arbetslösheten bland systemare ligger på 1,2% enligt Jusek.
Och en sista fråga: Hur sker intag till masters? Antar att man söker på betyg från kandidatprogrammet? Svårt att komma med?