Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-04, 20:59 #103
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:
Originally posted by -Erik Stenman@Aug 4 2009, 19:12
Citat:
Originally posted by -Blomsterpassion@Aug 4 2009, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa att Bloglovin frågar om lov innan dom publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida tillsammans med sina kommersiella annonser?

Bara därför att du åter och åter igen skriver: "..tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida.." blir det inte mera sant. Och jag håller verkligen inte med om att de publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på deras sida. Det är du som tillgängliggör ditt material genom att hosta det på din blogg. Det dom gör är att lägga till en funktion i användarnas webbläsarupplevelse. En funktion som kan tyckas måttligt användbar för gäster som besöker Bloglovin. Användarna läser fortfarande din sida och ditt innehåll har inte tagits till Bloglovins servrar.

Hur skulle du ställa dig till en toolbar som körs på användarens dator som erbjuder samma funktionalitet som Bloglovins frame-lösning?

Det handlar inte om Bloglovins funktion som bloggbrowser ur sett Bloglovins användares synvikel.

Var materialet ligger lagrat spelar ingen roll, det är hur det tillgängliggörs/visas för allmänheten som är avgörande i Upphovsrättslagen, är otillåten publicering av annans material gjort i kommersiellt syfte kan det vara i strid med Marknadföringslagen.

Sen spelar ingen roll hur många svåra tekniska frågor ni ställer till mig om vad jag tycker om diverse applikationer hitan och ditan för att förvilla debatten. Det handlar inte om vad jag tycker om Goggle, Facebook, Digg eller någon annan aktör eller applikation som ni verkar jämföra er med.

Debatten handlade om ifall Bloglovin bröt mot upphovsrättslagen eller ej vad det gäller mitt material.

Det handlar om den enskilda webbsidan som skapades på Bloglovin med mitt material, kombinerad med deras kommersiella annonser, som läckte ut och började leva sitt eget liv och klättra i Google. Det var så jag hittade Bloglovinsidan med mitt material på. Jag kanske inte har lust att mitt material lyfts in och visas på Bloglovins domän med tillsammans med deras annonser. Utan min vetskap. Så enkelt är det.

Men egentligen har jag ingen anledning att engagera mig i debatten mer, jag är nöjd med att Bloglovin tog bort mitt material från att visas på sin domän igår. Tack för hjälpen med det.
Vad det handlar om bestämmer inte du eftersom detta är ett öppen forum där diskussionen är fri.

Sedan så tycker jag att man kan utläsa ur ditt andra stycke och vad du tidigare skrivat att upphovsmannen helt ska kunna bestämma hur materialet visas för användaren. I så fall borde de med ditt resonemang även få diktera över webbläsares utseende och funktion.

Att dom lät google indexera sidan med framen hade jag ingen aning om och tycker jag är oetiskt och dåligt ur användarsynvinkel. Det tycker jag du ska ändra på Patrik om det stämmer.
Erik Stenman är inte uppkopplad