Det är så lätt att stirra sig blind på teknik.
Upphovsmannen har rätt till
hur verket ska återges.
Om vi tar ett exempel ifrån en annan branch. Vi vet ju hur vanligt det är att filmer bryts av reklam när de visas på TV och det känns ju inte alls som något konstigt. Claes Eriksson och Vilgot Sjöman vann i Tingsrätten, Hovrätten och i Högsta Domstolen mot TV4 då TV-kanalen gjort avbrott för reklam i filmen. HD slog fast att upphovsmännen har rätt till hur verket ska återges, TV4 hade inget avtal med upphovsmännen om att få göra reklamavbrott.
Källa:
http://www.gt.se/nyheter/1.1089767/c...d-om-tv-reklam
Läser man vissa juridiska skrifter så kan länkar genom frames anses som djuplänkning och inte referenslänkning. Med djuplänkning menas att det för besökaren ser ut som man är kvar på den första sidan. Att man måste gå in i källkoden för att upptäcka var materialet egentligen finns. Att det är den första sidans URL som står i adressfältet är en sådan otydlighet.
Denna typ av djuplänkning kan falla under upphovsmannens ensamrätt enligt överföringsrätten.
Att det som i detta fall även innehåller annonser i framen faller under andra lagar än bara upphovsrätten. Ursäkta att jag upprepar mig:
"Om sidan är kommersiell kan till exempel otillbörlig marknadsföring, rennomésnyltning eller varumärkesintrång bli aktuellt." -
Jonatan Lundgren, Upphovsrätt och Internet (2006),sidan 62.
Källor:
Lundgren J: Upphovsrätt och Internet, Docendo, 2006.
Sweden, Justitiedepartementet, Upphovsrätten i informationssamhället: genomförande av direktiv 2001/29/EG. m.m, Norstedts Juridik AB, 2003.