Nykomling
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Nykomling
Reg.datum: Feb 2004
|
Till en början var jag beredd att hålla med de som tycker att det handlar om publicering av andras material. Efter att ha funderat en stund är det dock inte lika självklart. Speciellt inte då gränsen mellan webben och operativsystemet börjar suddas ut. Tänk er följande senarion:
Bloglovin som webbläsare:
Det skulle vara enkelt att skapa en webbläsare med smarta funktioner för bloggar. Denna skulle ha exakt samma navigeringsmöjligheter som bloglovin. Den skulle också kunna vara finansierad av diskreta annonser. Denna skulle inte skilja sig mycket från de RSS-läsare som finns idag.
Webbläsare som ett program i molnet:
Nu när det börjar komma hela programsviter som körs i webbläsaren kanske det kommer möjlighet att surfa på andra sidor genom sitt molnbaserade operativssystem. Egentligen en webbläsare inuti webbläsaren. Denna skulle kunna ha de funktioner som Bloglovin erbjuder.
Vad klassas dessa scenarion som? Knappast som publicering. Jag skulle säga att det är tjänster att visa webbsidor/bloggar med.
Den enda viktiga skillnaden mellan dessa scenarion och Bloglovin som jag kan se, är att med dessa måste användaren göra ett aktivt val. Nämligen att installera ett program eller att skapa sig ett konto hos en leverantör av molnbaserade tjänster. Bloggar som visas genom Blogglovin kan man snubbla över på Google, vilket kan minska den direkta trafiken till domänen (men kanske öka totala mängden besök).
Vart går gränsen mellan att publicera och erbjuda en tjänst att titta på hemsidor och bloggar?
|