Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-04, 15:30 #69
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
På vilket sätt är en webbläsare inte ett verk någon skapat? Om ett frameset kan anses publicera någonting så borde väl Firefox också publicera saker?
En webbläsare är absolut ett verk, men det är ingen webbsida. Firefox publicerar inte webbsidor och är inte heller ansvariga för vad som finns på webbsidorna. Du som webbsidepublicist ansvarar för din webbsida och vad som publiceras på den.
Om vi drar en parallell till TV-världen. Din TV visar det som kanalerna visar. TV-tillverkaren är inte ansvarig för vad som visas, utan det är TV-kanalerna.
Om TV4 har köpt in en film som de visar så är det inte tillåtet för TV3 ta fram en kamera och i direktsändning filma av en TV inställd på TV4. Skulle TV3 även visa annonser så skulle troligtvis bryta mot en del andra lagar förutom upphovrättslagen.
Skulle TV3 säga att vi har aldrig haft materialet hos oss utan bara visar en direktfeed från TV4 så kan ni ju gissa hur det går.
Dina exempel haltar på så många ställen så jag vet tyvärr inte var jag ska börja.

Vad är det som gör att det är just webbsidor som publicerar och webbläsare på något magiskt sätt skulle vara uteslutna från det?
Om jag bygger en webbläsare i php och html, gäller samma sak för den då?

Det stora frågetecknet jag ser här är vad som är att "publicera" någonting. Vilket iofs inte är så viktigt eftersom Upphovsrättslagen pratar om ännu luddigare begrepp som "allmänt tillgängligörande" och "offentligt framförande".

Frågan är alltså. Är ett frameset runt en befintlig, bevisligen öppen, blogg, ett tillgängligörande från en annan plats, som nämns i paragraf två? Eller är det ett offentligt framförande? Och är det isåfall ett icke tillåtet sådant?

Någonstans här misstänker jag att juristerna borde komma in i bilden
patrikring är inte uppkopplad